Maritiem Digitaal

collectie zoeksyteem van de maritieme musea


Verslag en postkaart betreffende de ondergang van het s.s. "Mangkai" op de Atlantische Oceaan op 16 Maart 1941

titelVerslag en postkaart betreffende de ondergang van het s.s. "Mangkai" op de Atlantische Oceaan op 16 Maart 1941 
inventarisnummerH2597 
collectiehandschriften    
museumMaritiem Museum Rotterdam   Maritiem Museum Rotterdam
scheepsnaamMangkai[scheepsnaam]Scharnhorst[scheepsnaam] 
trefwoordenverslag[geschrift] 
omschrijving1. memo met enkele informatie over het s.s. 'Mangkai'. Heeft ook gevaren onder de namen 'Scheer' (1921-1940), 'St. Lawrence River' (1920-1921) en 'Kronenfeld' (1915-1920). 2-5. 'De ondergang van het s.s. "Mangkai" op de Atlantische Oceaan op 16 Maart 1941'. Vier pagina's tellend verslag uit 1946 van het lot van het vrachtschip 'Mangkai', dat door het Duitse slagschip 'Scharnhorst' tot zinken werd gebracht. Hierbij kwamen 36 bemanningsleden om het leven. De resterende bemanning werd opgepikt en via een Franse haven naar een Duits gevangenenkamp gebracht. Het document is met potlood taalkundig 6. Postkaart met op de voorkant: 'Kriegsgefangenenpost. Postkarte'. Geadresseerd aan: 'Messrs' Escombe McGrath & Co, Liverpool, 14 Water Street, England'. Op de achterkant is het volgende te lezen: Kriegsgefanenlager. Datum: 18-1-41. 'Dear Sirs, Captain, third Officer, Chief Engineer, Wireless Operator, cook, sailor [J.M. van der] Roest, one Javanese and twenty nine Chinese lost. Rest all well. Yours faithfully, Wim de Jager, ch. off'. 7-14. Nog twee (onbeschreven) stuks van het verslag (2-5). 
startdatum1940 
einddatum1946 

Commentaar van bezoekers

C. van den Oever | 2020-06-26 | 23:12:57@Janny Timmerman, mijn vader was een van de overlevenden van de Mangkai, toen 2e stuurman; Indien u meerdere vragen heeft kunt u mij emailen op cvdoever1@gmail.com. Uit interesse, mag ik vragen wat uw relatie/interesse is mbt de Mangkai? Vriedelijke groet, C. van den Oever  
Pieter Jan Klapwijk, Maritiem Museum Rotterdam | 2019-06-21 | 17:03:35@Janny Timmerman: bij het beschrijven van de postkaart is een vergissing gemaakt. De dagtekening luidt niet 18-1-41, maar 18-7-41. Door op de foto te klikken is duidelijk te zien dat het "haaltje" aan het middelste cijfer korter is dan de karakteristieke lange haal aan het eerste cijfer. Het is daarmee geen "1", maar een "4", of - waarschijnlijker nog - een "7". Deze laatste veronderstelling wordt bevestigd door het poststempel op de (niet gescande) achterzijde van de postkaart: 16-8-'41. De kaart is dus vier maanden en twee dagen na de ondergang van het schip geschreven en gepost op 16 augustus 1941, op de kop af vijf maanden na dato. Het tijdsverschil tussen de dagtekening van de kaart en het poststempel kan waarschijnlijk worden geweten aan de controle in het gevangenkamp Stalag 10B, waar de schrijver van de kaart vastzat. Alle uitgaande post van krijgsgevangenen moest langs de censuur: het stempel "geprüft" staat op beide zijden van de kaart. Het getypte verslag geeft een kort overzicht over de gebeurtenissen. 
Janny Timmerman | 2019-06-17 | 13:50:11Hoe kan er een kaart verstuurd worden over de ondergang van de Mangkai op 18-01-1941 als dit schip pas op 16 maart 1941 tot zinken wordt gebracht? En zo komen wij heel veel vreemde zaken tegen over dit schip, waarvan wij altijd dachten dat het vergaan was in de Javazee na een aanval door Jappaners. Ik probeer erachter te komen wat er werkelijk is gebeurd, omdat de familie volgens mij vroeger onjuiste informatie heeft gekregen. Heeft u enig idee waar ik verder kan informeren? Vriendelijke groet, Janny Timmerman    
 
  voeg uw commentaar toe
naam
email
commentaar
afbeelding uploaden
verificatie

Typ de tekst van het plaatje in het veld. Klik op het plaatje als de tekst onleesbaar is.